tirsdag 1. september 2009

september

det er september.

vi skal levere i september.

det er med en skrekkblandet fryd jeg gir meg i kast med de siste ukene som student (dvs, jeg har jo kommet inn på kunsthistorie på uis (mange tar kunsthistorie før de begynner på arkitekt. jeg derimot, liker å gjøre ting litt bakvendt), for å få penger av lånekassen de siste månedene, så i teorien er jeg student i ett år til).

parentesen over er egentlig litt for viktig til å kun være en parentes, så jeg tar det i et eget avsnitt :

arkitektstudiet på ntnu er på 300 studiepoeng, og strekker seg over 5 år - og 4 måneder. i stedet for å levere oppgaven før sommeren som alle andre masterstudenter, leverer vi i slutten av september, og er ferdige med intervjuer og sensur i midten av oktober. begivenhetene midt i høstsemesteret er tradisjon, og viktig input for studentene på lavere årskurs, en ganske fin ordning - hadde det ikke vært for at diplomstudentene ikke mottar lån de 4 siste månedene av studiene sine. siden mange har studert før de begynte på arkitekt, er det ikke alle som kan søke på andre kurs for å motta lån i høstsemesteret. vi må likevel betale semesteravgift i høstsemesteret, vi har ikke tilgang på verkstedet i 2 måneder om sommeren, og veilederne våre drar på sommerferie. i tillegg er det lagt inn 6 ukers sommerferie i diplomen, noe de færreste benytter seg av, så i praksis jobber vi ganske mye mer enn de 30 studiepoengene vi får for oppgaven skulle tilsi. fakultetet jobber med alternativer, men jeg ser ikke hvordan de skal klare å få i pose og sekk. det har vært interessant å være i trondheim i sommer, og hadde lånekassen støttet oss hele løpet ut, hadde jeg ikke klaget over noe. i tillegg kunne diplomstudentene f.x. fått tilgang til verkstedet uten tilsyn i sommerferien - altså samme ordning som de har på kth i stockholm, der man tar et litt mer omfattende verkstedskurs, for så å kunne booke verkstedet til fritt bruk på ettermiddager og i helger.

jess, jeg har en plan å tette.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Blogglisten