fredag 7. august 2009

tgi friday

her går det over stokk og stein, for å illustrere min humpete vei gjennom diplomsemesteret med en klisjé. ingen autostrada å finne borte i hjørnet mitt. det gjelder å holde lav fart for å unngå å velte, men så må man jo holde en viss fart for å komme seg fram til målet i tide, også. lizzm.

jeg rykket litt tilbake etter veiledningen i går, med tanke på logistikk/sikkerhet. men akkompagnert av herlig röyksopp-elektronika går tankene mine på høyspenn (raske takter gir raske tanker?).

jeg ønsker å utfordre dagens fengselskonvensjoner, men så plutselig sitter jeg der og tegner ut fra dagens standarder. det liker jeg ikke. men jeg ønsker også å ha en viss realisme i prosjektet. så jeg må finne ut akkurat hvor mye realisme jeg vil ha - hva jeg skal bryte og hva jeg skal beholde av systemet i dag, og valgene mine må kunne begrunnes ut fra lærdommen og erfaringene jeg har opparbeidet meg de siste månedene (mitt lille straffegjennomføringshistoriekompendium er ikke akkurat så veldig lite lengre).

av og til kan jeg angre på at jeg har vært i så mange fengsler, selv om jeg har gjort en delvis inngående, kritisk analyse av de, men det hadde nok vært lettere å bryte med et system man ikke har grodd fast i. men samtidig, som jeg skrev i forarbeidet mitt - man må vite hvordan noe fungerer for å kunne bryte med det. det vil si, man må vite hva som fungerer og hva som ikke fungerer, og hvorfor det fungerer eller ikke fungerer.

og innen kriminalomsorgen er det en hel del som fungerer, men som jeg likevel ønsker å bryte. ta for eksempel ringmuren, min bitre fiende. den fungerer, i form av at den holder folk innesperret. når det kun er ett hull i muren (inngangsslusen), er det lettere å holde kontrollen, selv om noen faktisk kommer seg ut gjennom dette også (urolig nok). men jeg mener ringmuren står igjen som et symbol på hvordan vi plukker ut menneskene som ikke er 'normale' og holder dem ute fra samfunnet. den sperrer folk ute, mer enn den holder folk inne. og jeg tror ikke det å holde folk ute fra samfunnet er den beste måten å skulle 'rehabilitere' dem på.

kjenner på meg at jeg fort kan ende opp med å skrive i mange timer, så kanskje best jeg lar det stå litt uferdig nå, og heller komme meg tilbake til tegnebordet.

jeg vil jo tegne arkitektur også, ikke sitte med logistikk hele tiden. selv om det for all del er lærerikt, det også! og nyttig.

ps. en liten digresjon :
slo opp ordet nemesisordnett.no (etter å ha beskrevet ringmuren som min bitre fiende) : der oppgis betydningen den straffende gjengjeldesesgudinne eller rettferdig gjengjeldelse. ordet er til vanlig brukt som betegnelse på ens verste fiende.

så slo jeg det opp på urbandictionary.com, min favorittnettordbok nr.2. mens nemesis blant annet ble beskrevet som følger : the mother fuckin' bringer of vengence and retribution to a son of a bitch that tries to fuck with him (herlig retorikk), ble nemessis oppgitt å bety slut. her gjelder det med andre ord å passe på rettskrivningen for å unngå konflikter.

det oppgis også andre herlig ord : nemesislessness, for den som måtte være en like stor entusiast av sammensatte ord som undertegnede, og nemesissy; en betegnelse på en person som både er ens nemesis og en sissy, med andre ord; en person som er ens fiende fordi vedkommende er feig. tror jeg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Blogglisten