mandag 17. august 2009

åpen soning og spøkelser og sånn

i dag var jeg innom trondheim fengsels åpne avdeling. jeg visste hvor bygget var, men ikke inngangsdøra, og da jeg nærmet meg det jeg trodde var rett bygg, ble jeg brått i tvil - der hang det en blomsterpotte og en postkasse på døra, et par sykler stod ved siden av trappa, og det så ut som et hvilket som helst hjem - dog noe snodig plassert mellom museer og andre offentlig bygg. men joda, jeg spurte en som satt ute og røyka - og jeg var på rett spor. ganske annerledes enn inngangsritualene man må gjennom i et lukket fengsel, altså . . .



da det kun er 6 uker igjen til innlevering, ser jeg meg nødt til å skrive mindre og tegne mer, så hvis det er lite aktivitet her inne, er det bare fordi jeg gjør noe annet - og trolig mer fornuftig. jeg beklager på forhånd, men håper mange kommer på utstillingen vår 8. - 15. oktober! kommer tilbake mer nærmere informasjon og mer innstendige oppfordringer senere - hvis jeg blir fornøyd med egen innsats, vel å merke.

ps. var innom norsk rettsmuseum i forbifarten, og fikk hilse på spøkelset på celle 11. ellers var det artig å se at de på den tiden bygget er fra (museet er lokalisert i tidligere straffelokaler) puttet 'de utagerende' inne på fullstendig mørklagte rom for å straffe/roe de ned, mens jeg tenker totalt motsatt - nemlig å putte de inn på fullstendig opplyste rom (rom med masse dagslys, inspirert av james turrell's 'sky pesher' fra 2005, som jeg var så heldig å fikk oppleve to ganger på en studietur til japan i 2008 (i tadao ando's chichu art museumnaoshima og i sanaa's 21st century museum i kanasawa) (alle bør forresten komme seg til japan asap).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Blogglisten