fredag 7. august 2009

tgi blogday

jeg tegner diagrammer og skriver litt for å rydde opp i hodet mitt



og studerer andre sin arkitektur - hovedsakelig klostre, av en eller annen grunn. her representert av Tautra Mariakloster (Jensen+Skodvin) og la Tourette (le Corbusier)



og jobber med mellomrommene mine



jeg tror det som er mellom rommene som har fått en spesifikk funksjon (grupperom, samtalerom, toalett, kjøkken, soverom osv.) er like viktig, og kanskje viktigere, enn selve 'funksjonsrommene'. det er her de som bruker bygget beveger seg, og siden en del av de aldri forlater bygget, syns jeg det er viktig å skape variasjoner i disse bevegelsesaksene; variasjoner i underlag (betong, tre, gress, sand, grus, tre over vann osv.) og måte man beveger seg på (langs en horisontal flate, på skrått oppover/nedover, i trapper og ulendt terreng osv.). Jeg skal selvsagt ikke lage en hinderløype, men gi de innsatte muligheten til å 'utfolde seg' fysisk, og ikke bare traske opp og ned på linoleum langs rettlinjede korridorer. Jeg ønsker også å skape en dynamikk i rommene man beveger seg langs/mellom, både vertikalt og horisontalt, samt gi variasjoner i lysforholdene.

så, jeg skal bare sy de 20 000 m2 funksjonsprogrammet mitt utgjør sammen med disse mellomrommene/bevegelsesaksene, planlegge og møblere utearealene, gjøre ferdig bakgrunnsheftene mine, og lage en forståelig presentasjon i tegning og modell (samt eliminere alle bananfluene som har bosatt seg i luften rundt meg på en human måte, i tråd med mine verdier og holdninger) - så er jeg ferdig!

piece of cake

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Blogglisten