torsdag 3. desember 2009

toppkarakterer og andre karakterer

det viser seg at bare noen nevner ordet 'toppkarakter', blir folk plutselig veldig engasjerte . i dag ringte to personer med spørsmål relatert til soningssenteret mitt, og jeg lurer meg på om de hadde slått på tråden dersom det hadde stått en annen bokstav på vitnemålet (som jeg forresten ikke har sett noe til, kommer det i posten, eller??) . jeg har gjennom studiet erfart selv / blitt fortalt at karakterene vi får på ntnu ikke har noe å si for videre liv og karriere (noe som burde stemme, da man på de fleste (?) andre arkitekturundervisningsinstitusjoner kun får bestått/ikke bestått), men det har tydeligvis noe å si for presseomtale . det vil si, hadde jeg fått en annen karakter, hadde ikke presseansvarlig ved fakultetet (A) sendt ut e-mail til diverse med mitt prosjekt, noe som jo ga meg et gratis dytt i baken (D leste artikkelen til C, som hadde lest artikkelen til B, som hadde blitt tipset av A) . istedet ville jeg da vært nødt til å jobbe litt mer selv for å få presentert det rundt omkring . flaks for meg at sensor likte den klamme arkitekturen min (åja, vi liker ordspill) .

verdt å nevne at jeg aldri har vist / blitt spurt om å vise karakterutskrift når jeg har søkt på jobber i inn- og utland (les :: sverige), så i den forstand er karakterer tydeligvis / heldigvis av liten betydning .

en av de som ringte, ringte fra sunnmørsposten; vel å merke ikke han samme som ringte under diplomutstillingen . av dette trekker jeg forhastede konklusjoner, som jeg skal la være å offentliggjøre .

2 kommentarer:

  1. Jeg tror det har litt å si med toppkarakter i arkitektur da.... ;)
    Toppkarakter i data derimot....ikke fullt så spennende....min mann er litt furten over dårlig oppfølging av pressen.... :o)

    SvarSlett
  2. kanskje ikke så spennende med data-karakterer, nei, men karakterer i arkitektur blir satt på subjektivt grunnlag, og legges lite / ingen vekt på ved jobbsøking :: man viser fram porteføljen sin, ikke karakterutskriften . altså har selve bokstaven fryktelig lite å si i ettertid, selv om det selvsagt kan fortelle at man har vært inne på noe . det som er kjekt for meg, er at bokstaven har ført til omtale (om prosjektet / temaet, ikke bokstaven) som jeg kan vise til ved jobbsøking . nå har jo jeg en jobb, og som jeg skrev i innspurten, ville jeg vært fornøyd så lenge jeg sto, men det er jo gøy hvisomatte prosjektet mitt kan få folk til å tenke nytt om fengselet .

    SvarSlett

 
Blogglisten