lørdag 5. desember 2009

cement

en kveld satt jeg ved et bord . sammen med meg satt en psykolog (ansatt i et fengsel) og en advokat . vi manglet egentlig bare en domfelt, så hadde sirkelen vært komplett . diskusjonen (om fengselet . selvsagt) begynte godt, men dessverre la lokalets lydnivå ikke til rette for en særlig lang samtale . men det fikk meg til å atter innse hvor viktig tverrfaglighet er, i alle sammenhenger . jeg er heldig som har venner med et ganske bredt spekter av utdannelser/livserfaringer, og det er herlig å møte motstand i samtale med venner (og enda bedre når de etterhvert innser at jeg har rett, for det har jeg jo ... he . eh . hm ) . kriminalomsorgen favner over så mange fagområder, at jeg syns det er rart man ikke samarbeider mer enn man gjør . eller, hva vet jeg, kanskje det allerede foregår erfaringsutveksling mellom alle etater og brukere av fengselsinstitusjoner ? fengselet er mystisk og hemmelig, og har vært bortgjemt i en skog siden middelalderen . jeg tror det hadde gagnet samfunnet dersom man kunne innse at motsatt taktikk hadde vært lurere . da ville det også vært lettere å diskutere og finne løsninger på diverse, for når noen vet alt og andre ingenting, er det vanskelig å få igang en skikkelig debatt .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Blogglisten