lørdag 14. november 2009

litt mer

for lenge siden fikk jeg en kommentar av en mystisk mr pierre . det viser seg at vedkommende er arkitektstudent ved aho, og det viser seg at vedkommende også har en blogg . bloggen heter bakgård, handler om arkitektur, og er definitivt verdt en titt . i dette celebre selskap har de funnet en plass til nrk's nettsak om 'meg', noe som gleder meg .

ellers ble jeg for noen dager siden kontaktet på facebook (!) av en fyr som jobber med kriminalomsorgens nettsider . han ville også lage en sak om soningssenteret mitt . det baller på seg . og det er gøy . om ikke diplomen min noen gang blir realisert, skaper den ihvertfall litt debatt, nå også utenfor tegnesalen / frisørstolen / familieselskapene, og det var jo akkurat det jeg håpet på .

jeg innser at denne bloggen, som i utgangspunktet var en diplomblogg, har utviklet seg til å bli en selvskryteblogg . det skal ikke fortsette, men at det gikk som det gikk, var over all forventning . ronni fikk rett, det gikk bra . og jeg er fornøyd .

temabytte ::

det skrives mye om taxi-voldtektene som i det siste har skjedd litt for ofte i stavanger . det føles vanskelig å skulle forsvare humanisering av fengsler, når det er 'sånne' personer man gjør soningen bedre for . jeg har ikke endret mening, men det føles viktig å påpeke at ofre for denne og lignende type kriminalitet får alt for lite oppfølging i etterkant . det kan føles rettferdig at utøverne blir straffet, blir straffet hardt, blir straffet lenge, og det kan føles rettferdig å skulle la dem sitte i fengsel i flere år enn det straffelovgivningen i dag legger til grunn, men jeg tror at denne umiddelbare reaksjonen i det lange løp uansett ikke er nok for offerne . javel, så sitter jævelen i fengsel i noen år, og kanskje / forhåpentligvis kan programvirksomhet og lignende føre til at vedkommende ikke gjentar seg, men jeg tror den som har blitt utsatt for dette, vil trenge vel så mye / mer oppfølging som den som sitter fengslet . kanskje marit, som bruker diplomen sin på å tegne senter for voldtekstofre og blogger om det, har noen tanker om dette ?

1 kommentar:

  1. Jeg har tanker vettu! Mange tanker...;)

    For det første: ja, jeg tror det er veldig tilfredsstillende for de som har blitt utsatt for diverse kriminalitet at den som har utført ugjerningen blir buret inne og straffet. Og det er dessverre alt for alt for få som blir det i voldtektssaker. Jeg har med en liten statistikk om dette i et innlegg i bloggen min (http://arkitekturdiplom.blogspot.com/2009/09/lite-hyggelig-lesing.html). Og det er utrolig frustrerende å lese om at voldtektssaker blir nedprioritert og henlagt av politiet, spesielt med tanke på at en voldtekt kanskje er den første forbrytelsen i en rekke av forbrytelser som kanskje slutter med drap eller kidnapping e.l. dersom de ikke blir stoppet før (de som har lest avisene har kanskje fått med seg saken om Jaycee hvor kidnapperen ved flere tilfeller var dømt for voldtekt, eller han andre amerikaneren som var under etterforskning for voldtekt og viste seg å ha flerfoldige menneskelik i huset sitt?). På den andre siden tror jeg ikke det er feil av deg å gjøre fengselet til et bedre sted å være. Det er gjort forsøk som viser at behandling av voldtektsmenn hjelper (http://www.dagbladet.no/2009/10/16/nyheter/innenriks/voldtekt/behandling/8599449/), så hvorfor ikke bruke fengselstiden til å hjelpe de innsatte til å se hva deres handlinger har ført til, og hvordan de kan gjøre noe med det? Grusomme fengsler gjør ikke folk bedre, og de slipper jo stort sett ut etter en stund, og da har ikke samfunnet noe å tjene på at de er verre etter et fengselsopphold enn etter. Min mening er altså: Slå hardt ned på forbrytelser som voldtekt (før det ender med drap e.l.), sperr dem inne, og sørg for at de er "bedre mennesker" når de kommer ut igjen.

    Og ja, de som har blitt utsatt for forbrytelsene trenger vel så mye hjelp. For voldtatte er det dessverre alt for få tilbud... Men jeg jobber med saken!;)

    Last words: ikke ta taxi hjem fra julebordet alene Benedikte...;)

    SvarSlett

 
Blogglisten