fredag 3. september 2010

etterord

vi var tretten til bords, men det gikk greit likevel . det var fredrikke og jeg, prosjektleder hos sintef, og prosjektleder hos statsbygg, en statsbyggmann som hadde hatt med halden fengsel å gjøre, en dude som har med ullersmo-utbyggingen å gjøre, en psykolog/visedirektør, en sosiolog/selvmordsekspert (som bl.a. var for buete dører, som man ikke kan henge fra..), en it-dame, en jeg ikke helt greide å plassere, men som hadde lang fartstid innen kriminalomsorgen, en fengselsbetjent/justisdepartement-fyr og en arkitekt som også hadde jobbet med fengselsarkitektur i diplomen sin (for ti år siden) og som nå jobbet med det i statsbygg . lett miks, mao, og alt lå til rette for en bra dag . det var mange 'foiler' som skulle gås gjennom, og det meste var jo kjent stoff for de fleste deltakerne, men heldigvis var en psykolog og en sosiolog tilstede - sånn at lodne begreper som 'normalitetsprinsippet' ble tatt opp til diskusjon . vi ble enige om å heller bruke begrepet 'selvforvaltning', det klinger litt mindre 'hei du, unormale, nå skal vi kjøre deg gjennom en kvern og frata deg alle dine personlighetstrekk, sånn at du kan bli a4, sånn som oss, for vi har rett og du har feil og hvis du prøver å mene noe annet, burer vi deg inne enda litt lengre, for vi har makt og vi kan misbruke den hvis vi føler for det, det er nemlig vi som bestemmer hva som er normalt, og du har ingenting du skulle ha sagt, så bare hold kjeft og innrett deg' og litt mer 'hei du, dette er ikke egentlig en barnehage selv om det virker sånn, du må greie deg selv her i livet, men vi kan gi deg noen tips og triks på veien dersom du trenger det' . det var ganske spesielt å sitte der med personer som har jobbet med kriminalomsorg i 10, 15, 20 år, og skulle formidle hva jeg hadde funnet ut i løpet av 7-8 .. *kremt* måneder . jeg følte meg lissom bare sååå fresh, assa . jeg fikk sagt en del av det jeg skulle si, dette med å bruke bygg som ringmur vekket interesse, og vi snakket bittelitt om sikringsceller/glattceller også, samt dette med hvordan man møter fengselet og hvilket signal man ønsker at fengselet skal gi (og jeg ble gjort oppmerksom på at soningssenteret mitt ville være ganske kostbart i drift, men det visste jeg jo fra før av), og statsbygg-fyren som hadde jobbet med halden fengsel lurte på hvordan jeg hadde tenkt at det skulle bygges (skal oversende arbeidstegninger så snart jeg har hatt møte med RIB) - men ! dagens høydepunkt var da prosjektansvarlig hos statsbygg fortalte fredrikke og meg at det var diplomene våre som hadde satt igang denne prosessen ! jeg trodde jeg var ferdig med selvskrytet noen innlegg under, men dette er altså for fabelaktig til å holde tett om, tror faktisk jeg skal unne meg et smiljefjes også :D

såh, arkitekter kan altså mer enn å pynte på fasader, folkens . opprørende nok hadde ikke sintef-dama helt fått dét med seg - på den ene 'foilen' hennes stod det estetisk formgiving (arkitekters hovedfokus), noe som fikk meg til å miste fokus på presentasjonen hennes og heller tenke :: verken fredrikke eller jeg satt der fordi vi hadde tegnet fine, estetiske fengsler, jeg kom ikke engang langt nok til å finne ut hva slags materialer soningssenteret mitt skulle bygges i - vi satt der fordi vi benyttet yrket og utdannelsen vår til å mane fram en aldri så liten debatt (som forsåvidt har litt med estetikk å gjøre, men enda mer med programmering og logistikk . og fenomenologi), og som til og med har resultert i at statsbygg har valgt å gå videre med temaet . det hele var i tillegg opprørende fordi sintef-dama selv er utdannet arkitekt - hun greide altså, med en liten parantes, å undergrave sitt eget yrke, samt redusere arkitektstanden til å bli en gjeng skulptører . skjerpings ! og altså - ikke et vondt ord om skulptører, de kan jammen meg vekke debatt de også, men jeg har ikke gått 5 år på universitet for å bli en estetikk-konsulent .

nå skal det skrives en rapport jeg håper jeg får lese gjennom før den publiseres, det skal avholdes en konferanse hos statsbygg jeg håper jeg får være med på, og så skal et hovedprosjekt jeg håper jeg får være med på settes i gang en gang . i det hele tatt er det mye jeg håper på og lite jeg vet, men det er vel akkurat sånn det skal være .

2 kommentarer:

 
Blogglisten